pondělí 29. září 2008

Touha

Minulý týden jsem psala, že jsem si koupila lístek na Hamleta (ano, opět), ale pak jsem se dozvěděla, že všechna představení Hamleta zrušili a nahradila ho Touha.
Hamlet má prý úspěchy v zahraničí. To je pravda, bude se hrát na Broadwayi, ale skutečnost je prý taková, že Ledecký odešel z divadla Kalich. Důvod neznám, ale doufám, že je pravda, že Hamlet se v lednu vrátí.
Byla jsem smutná, že před začátkem místo své oblíbené dánské vlajky vidím nějakou černou oponu, ale Touha měla dobré ohlasy, takže mě nenapadlo nedat jí šanci.
Předně chci napsat, že film Kvaska mě moc nevzal. Ovšem považuji za dobrý nápad natočit film o přípravě muzikálu, zvlášť, když jsou u nás muzikály tak oblíbené.
Touha je trochu jiná. Je to stejný příběh - Benedikt byl odsouzen za vraždu, utíká z vězení, zúčastní se konkurzu na muzikál Můra a motýl, protože je zamilován do hlavní hvězdy muzikálu Karin Lipertové. Takže základ skutečně stejný (ano, trošičku plytký a neuvěřitelný) nějaké dějové linky z filmu byly zrušeny, pár jich přibylo.
Ano, Touha se mi líbila. Nic jsem od ní nečekala, nelákala mě, ale nevzala mě za srdce, žádná melodie mi neutkvěla hlavě, kromě bezchybných hereckých a pěveckých výkonů.
Na tvorbě Dana Landy mě štve ten jeho hudební minimalismus. Krysař trochu vybočuje, to asi tím, že to byla jeho prvotina. V Touze je kromě té ohrané pecky také pár songů navíc, ze všech to zavání "landovinou", sem tam se ozve nějaký ten Soukup, texty nejsou vrcholem primitivismu, i když někdy to rvalo uši (skandál-rozhazuje sandál). Celkově jsem však odcházela s dojmem, že těch písniček je v Touze nějak málo. Ano, hodně se tam mluví. Celé představení táhne hysterický režisér, kterého v Touze hraje ten samý, jako hrál v Kvasce a střídá se s Dádou Gondíkem. Toho druhého jsem naštěstí nechytila. :)
Paní Landová se prý netajila tím, že chce udělat hlavně taneční muzikál. V Touze se tančí, tančí se v ní víc, než v jiných muzikálech, ale vyloženě "taneční muzikál" to rozhodně není. Taneční muzikál jsou Kočky. Choreografie je dobrá, company sehraná. Osobně jsem se nejvíc těšila na tanec u tyče hlavní hrdinky Karin. Lucie Vondráčková dnes nehrála, hrála manželka Petra Koláře Zuzana Krištofová, takže narozdíl od dvou nespokojených důchodců vedle mě, kteří se neustále ptali, kdy přijde Lucka, vůbec nelituju, že jsem Helenčinu neteř neviděla. Zuzana skvěle zpívá, hraje a u tyče tancuje na jedničku. :))) Nejlepší choreografie byla u písničky Vosková figurka. Tanečníci se skutečně točili a hýbali jako panenky a loutky. Sice to není nic nového, ale tady jsem viděla skutečnou dokonalost, ne nějaký trapný pokus jako třeba ve Třech mušketýrech.
V Touze se hodně mluví a nemůžu říct, že by se mi někdo vyloženě nelíbil, nebo že by hrál nebo zpíval špatně. To už se mi dlouho nestalo.
Benedikta, tedy uprchlého vězně, hrál Miroslav Hrabě. Je to fešák, zpívá dobře, ale pořád mám dojem, že nemám co hodnotit, protože prostě zpíval nějak málo. Trošku bordel je v tom, že dva herci hrajou dvě hlavní postavy, v mém případě to byl Jiří Korn a Radka Fišarová. Než vám dojde, že jsou to úplně jiné postavy, tak to chvíli trvá. O Kornovi nic psát nebudu, to je prostě Bůh a pokud jste ho ještě neviděli v žádném muzikálu, o hodně přicházíte. :)
Co vám rozhodně utkví v paměti, je scéna z konkurzů. Co mi strašně vadilo - ta šílená klišé (návrhář kostýmů muzikálů je afektovaný gay, policie je totálně zkorumpovaná a ta hláška o Moravovi a Paroubkovi tam také nemusela být.)
Touha má velmi jednoduchou, přesto nápaditou scénu a orchestr je umístěn přímo nad jevištěm.
Závěr: Byl to příjemný večer, bylo fajn vidět kvalitní práci a něco svižného a nápaditého. Ale tak nějak to netoužím vidět znovu. :)
A příští týden: Carmen. První ohlasy: Přehnaná kampaň na něco zcela průměrného.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Obdivuju odvahu - jsem překvapen hodnocením. Mě děsí už jen ústřední píseň. Krysař byl stravitelný, ale že bych cítil touhu vidět jinou Landovinu - to ne. Ale já vlastně nechci vidět žádný původní český muzikál. Od dob Bastarda (vím, že to není čistý muzikál ;-)) a Snu noci Svatojínské mě všechno jen znechutilo....
A Hrušínský se ve spalovači podle mě proměňuje velmi výrazně. Na začátku to myslí dobře až zrůdná ideologie, kterou navíc zprvu odmítá, z něj udělá to monstrum se železnou tyčí.....měj se krásně....Nevýslovná ;-)

Anonymní řekl(a)...

Nu, já mám Landovy písničky velmi ráda, jeho muzikál Tajemství jsem také viděla a byla jsem s ním spokojena, ale nevím proč, film Kvaska se mi až dosud úspěšně vyhýbal... Ale když píšeš, že tě film nezaujal a přitom tvá recenze muzikálu je poměrně kladná, probudilo to ve mně touhu (nebo Touhu? :) ) na tenhle muzikál také zajít. Děkuji za tip :).

Padmé Andrea řekl(a)...

Na Touze se mi líbí, že prostě není odfláklá. Je to dobře nastudovaný kousek, je za tím vidět dřina. To, že tam je podlě mě málo výrazných a nosným melodií je věc druhá.